افتادگی رحم

رحم، ساختار عضلانی دارد که عضلات و رباط های لگنی را نگه می دارد. در صورتی که این عضلات و رباط ها، ضعیف و یا کشیده شوند، قادر به نگه داری رحم نبوده و گفته می شود که رحم دچار افتادگی شده است. افتادگی رحم زمانی اتفاق می افتد که رحم به سمت پایین و واژن افتادگی پیدا می کند. که می تواند به دلیل ضعیف شدن عضلات کف لگنی و رباط ها باشد. در برخی موارد، ممکن است رحم از دهانه واژن بیرون بزند.

افتادگی رحم‌ می‌تواند با عوارضی از قبیل زخم/ جراحت بافت در معرض و‌ یا افتادگی سایر ارگان های لگنی مانند مثانه یا رکتوم همراه باشد. افتادگی رحم‌‌ در خانم‌های بالای 55 سال، یکی از‌شایع ترین دلایل هیسترکتومی‌ می باشد.

افتادگی رحم

نکات کلیدی در خصوص افتادگی رحم

• افتادگی رحم، اختلال شایعی است که با ضعیف شدن عصلات لگنی، رحم دچار افتادگی خواهد شد.
  • عواملی از قبیل شاخص توده بدنی، یائسگی، بارداری و زایمان در بروز این اختلال موثر هستند.
  • ترشح ادرار، احساس ناراحتی در ناحیه لگنی و پشت درد، از جمله علائم افتادگی رحم می باشند.
  • تمرینات کگل، مهم ترین راه درمان در موارد خفیف می باشد.

درجات افتادگی رحم

افتادگی رحم می تواند به دو صورت زیر باشد:

• رحم به طور جزیی به سمت واژن افتادگی پیدا می کند و بیرون نمی زند.
  • بخشی از رحم از دهانه واژن بیرون می زند.

علائم و نشانه های افتادگی رحم

علائم این اختلال به شدت افتادگی بستگی دارد. علائم‌ عبارتند از:

• احساس سنگینی و فشار در لگن
  • خونریزی از واژن و یا افزایش ترشح از واژن
  • سخت شدن رابطه جنسی
  • ترشح ادرار و یا عفونت مثانه
  • مشکلات مربوط به حرکات روده ای مانند یبوست
  • پشت درد
  • احساسی مانند نشستن بر روی توپ و یا احساس خارج شدن شی ای از واژن

علت افتادگی رحم

عضلات کف لگنی می توانند به دلایل زیر ضعیف شوند:

• موارد مرتبط با زایمان مانند تروما و یا به دنیا آوردن نوزاد با جثه بزرگ
  • بالا رفتن سن، به خصوص بعد از یائسگی که در این دوران، سطح هورمون استروژن پایین می آید
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • فشارهای هنگام مدفوع کردن
  • سرفه های مزمن
  • سابقه جراحی لگن

دکتر فرزانه درویش زاده   ، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی در تهران می باشد که دارای بورد تخصصی لاپاروسکوپی و درمان ناباروری می باشد. ایشان با بهره گیری از روش های نوین تشخیصی و درمانی مجهز مشکلات و مسائل مربوط به زنان ومسائل مربوط در این زمینه می پردازد.شما می توانید برای و تعیین وقت قبلی با شماره تلفن 26703214 تماس حاصل فرمایید و یا به آدرس  اینستــاگـرام  ایشان مراجعه نمایید

تشخیص افتادگی لگن

جهت تشخیص افتادگی لگن، پزشک به معاینه فیزیکی بیمار که اصطلاحا معاینه لگنی نام دارد، می پردازد. در این معاینه، وضعیت قرارگیری ارگان ها و استحکام واژن نیز بررسی خواهد شد. تست های اولتراسوند و MRI شدت افتادگی رحم را نشان خواهند داد.

روشهای درمان

درمان افتادگی لگن بر اساس درجه و شدت افتادگی در نظر گرفته می شود. راه کارهایی وجود دارند که احتمال بروز افتادگی رحم را کاهش می دهند و از پیشرفت آن جلوگیری می کنند. از جمله:

• تمرینات کگل، به طور منظم و صحیح
  • پیشگیری و درمان یبوست
  • خودداری از بلند کردن اجسام سنگین
  • کنترل سرفه های مزمن
  • حفظ وزن بدنی سالم از طریق ورزش و رژیم غذایی

در صورتی که علائمی از تشدید اختلال مشاهده شود، روش های درمانی دیگری در نظر گرفته خواهد شد.

سایر گزینه های درمان عبارتند از:

• پساری واژن. دستگاه واژنی که از رحم محافظت و آن را در جای خود نگه می دارد. آن چه که اهیمت دارد این است که بیمار باید نکات مربوط به مراقبت، برداشت و جای گذاری این دستگاه را رعایت کند. در مواردی که شدت افتادگی زیاد است، پساری می تواند با زخم و یا مشکلات جنسی همراه باشد. حتما در خصوص اثربخشی این روش درمانی با پزشک مشورت داشته باشید.
  • جراحی. ترمیم افتادگی رحم به روش جراحی، می تواند از طریق واژن و یا شکم انجام شود. این روش شامل گرافت (پیوند) پوست با استفاده از بافت خود فرد و یا سایر مواد می باشد.

ممکن است هیسترکتومی نیز از سوی پزشک تجویز شود. خانم هایی که در آینده قصد بارداری دارند، روش جراحی به آن ها توصیه نمی شود. چرا که این روش می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

ورزش

در صورتی که میزان افتادگی رحم خفیف باشد، تمرینات کگل، کنترل وزن و دوری از بلند کردن اجسام سنگین می تواند به درمان کمک کند.

انجام صحیح این تمرینات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شما می توانید این تمرینات را در هر کجا و هر زمان انجام دهید تا به تقویت استحکام و قوای عضلات کف لگنی کمک شود. نحوه صحیح انجام تمرینات کگل، از سوی پزشک به بیمار آموزش داده خوهد شد.

جهت انجام تمرینات کگل:

• عضلات کف لگنی را منقبض کنید، همانند زمانی که می خواهید ادرار خود را نگه دارید. بهتر است پنج ثانیه در همین وضعیت باقی بمانید.
  • پنج ثانیه عضلات را رها کرده و مجدد منقبض کنید.

این حرکت باید ده مرتبه در طول روز تکرار شود.

پیشگیری از افتادگی رحم

حال سوالی که پیش می آید این است که آیا راهی برای پیشگیری از بروز افتادگی رحم وجود دارد؟

در واقع این گونه می توان گفت که راه قطعی برای پیشگیری از افتادگی رحم وجود ندارد. اما با رعایت یک سری موارد، می توان احتمال بروز این اختلال را به حداقل رساند. مواردی از قبیل:

• انجام منظم ورزش و تمرینات بدنی
  • حفظ وزن بدنی متعادل
  • انجام تمرینات کگل
  • دنبال کردن اقدامات درمانی برای مواردی که باعث می شوند فشار بیشتری به لگن وارد شود، مانند یبوست و سرفه های مزمن

در پایان این که،

افتادگی رحم، اختلال شایعی است که می تواند در بسیاری از خانم ها و به دلیل بارداری و یا بالا رفتن سن و کاهش سطح هورمون استروژن اتفاق بیفتد. تقریبا می توان گفت راهی برای پیشگیری از بروز این اختلال وجود ندارد. توصیه می شود خانم ها حتما جهت درمان به پزشک مراجعه کنند تا از تشدید علائم و بروز عوارض بعدی پیشگیری به عمل آید.

هجده + 18 =