دکتر فرزانه درویش زاده / بیماری های زنان / علت خونریزی غیرطبیعی رحمی و راه درمان آن چیست؟

علت خونریزی غیرطبیعی رحمی و راه درمان آن چیست؟

یکی از مشکلات شایع در خانم ها خونریزی غیرطبیعی رحم است. این مشکل بدون داشتن دلیل خاصی و بدون سابقه قبلی نیزممکن است رخ دهد.
نکته قابل توجه این است که این خونریزی، در هرسنی ممکن است رخ دهد.
به خاطر داشته باشید اگر شما دچار خونریزی غیر طبیعی رحم شدید، هرچه سریع ترجهت درمان به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. پزشکی که شما برای درمان انتخاب می کنید باید تخصص و تجربه زیادی داشته باشد که بتواند در کمترین زمان بهبودی شما را رقم بزند.

این نوع خونریزی شدید و غیرعادی است و ممکن است هر زمانی بین دو قادعگی و یا حتی در حین دوره قاعدگی نیز رخ دهد.
در این مشکل درمان های سنتی، مفید نیستند. بهتر است برای درمان خونریزی رحمی به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.به یاد داشته باشید شدید بودن خونریزی ممکن است مشکلات و عوارض بسیار خطرناکی برای شما داشته باشد

علت خون ریزی غیر طبیعی رحم

خونریزی رحیمی می تواند علت های بسیار زیاد و مختلفی داشته باشد که برخی از آنها به شرح زیر است:

1. بارداری: یکی از رایج ترین علت های بروز خونریزی غیرطبیعی رحم است. اگر علائمی از آن را دیدید در ابتدا مطمئن شوید که باردار نیستید.
  2. وجود برخی بیماری ها ممکن است علت اصلی خونریزی شود مانند: سرطان رحم، عفونت واژینال ، و یا حتی تیروئید
  3. ممکن است وجود تومور و یا پولیپ منجر به بروز خونریزی رحمی شوند. این موارد از جمله خطرناک ترین علت های خونریزی است.
  4. اگر این مشکل در نوجوانان رخ دهد میتواند نشانه ی تغییر هورمون ها در آنها باشد این مورد نیز ممکن است در زنان یائسه بروز کند.

موارد گفته شده تنها برخی از علت های مهم و شایع در بروز خونریزی غیرطبیعی رحمی است. عوامل بسیار زیاد و مختلفی در به وجود آمدن این عارضه دخیل هستند.

خون ریزی غیر طبیعی رحم در سنین متنوع

همانطور که گفته شد خونریزی غیرطبیعی رحم در هر سنی بروز می کند. در ادامه به بررسی علت خونریزی در سنین مختلف می پردازیم:

• خونریزی سن بین 20 تا 30 سالگی

همانطور که گفته شد یکی از شایع ترین دلایل خونریزی غیرطبیعی رحمی، حاملگی است. حاملگی در این سنین علت اصلی خونریزی است.
خونریزی غیر طبیعی در آن دسته از خانم هایی که ماه های اول بارداری خود را می گذرانند امر طبیعی می باشد.
همچنین استفاده از قرص های ضد بارداری، آی یو دی و … می تواند علت اصلی خونریزی غیر طبیعی در این سن باشد.
یکی دیگر از علت های مهم خونریزی در این سنین جدا نشدن تخمک از تخمدان است که در ابتدای قاعدگی خونریزی بروز می کند. به خاطر داشته باشید در این زمان به دلیل عدم تعادل هورمون ها، آندومتر ضخیم تر می شود و خونریزی سنگین تر می گردد.

• خونریزی سن 40 تا 50 سالگی

این سنین به علت نزدیک شدن ب یائسگی و یا در حین یائسگی، عدم تخمک گذاری در چندین ماه وجود دارد که دلیلی بر بروز خونریزی های سبک و یا شدید شود.
یکی از علت های دیگر خونریزی در این سن ضخیم شدن دیواره رحم است. اگر علت خونریزی در سنین بین 40 تا50 سال، ضخیم شدن دیواره رحم بود، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را به شما هشدار می دهد.
بهتر است در حالی که در این سن به خونریزی افتادید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

• خونریزی بعد از دوران یائسگی

بعد از دوران یائسگی، برهم خوردن هورمون ها دلیل اصلی بر خونریزی می شود. همچنین ممکن است وجود سرطان رحم و آندومتر عاملی بر بروز خونریزی شود

روش های درمان خون ریزی غیر طبیعی رحم

برای درمان خونریزی روش های بسیار مختلفی وجود دارد که بعد از بررسی های پزشک و در نظر گرفتن شرایط شما، بهترین روش برای درمان شما در نظر گرفته می شود.

عواملی که در انتخاب روش درمان شما موثر است عبارتند از:سن بیمار و شدت خونریزی، شرایط بدنی، وجود بیماری و…

در ادامه به برخی از درمان های این مشکل می پردازیم:

• درمان با آی یو دی یا دستگاه داخل رحمی

• مصرف قرص های کنترل بارداری، به یاد داشته باشید خوردن این قرص ها به صورت خودسرانه توصیه نمی شود و نیازممند تجویز پرشک است.

هیسترکتومی از دیگر روش های درمان می باشد که بسته به شرایط بیمار مورد استفاده قرار می گیرد.

کورتاژ نیز روش درمانی دیگری است که باید تحت نظر پزشک متخصص زنان انجام شود.

کلام آخر
خونریزی غیر طبیعی رحمی عوامل بسیار متنوعی دارد که یکی از خطرناک ترین آن ها سرطان رحم است. پس در صورتی که خونریزی برای شما اتفاق افتاد آن را پشت گوش نیاندازید و در اسرع وقت به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید

پنج × دو =