دکتر فرزانه درویش زاده / بیماری های زنان / چسبندگی رحم، علائم و دلایل آن

چسبندگی رحم، علائم و دلایل آن

عفونت های زنان از شایع ترین مشکلاتی است که بسیاری از بانوان با آن مواجه هستند. این عفونت ها می توانند به گونه های مختلفی بروز پیدا کنند و عوارض نگران کننده ای را برای بانوان ایجاد نمایند. یکی از نگران کننده ترین نوع عفونت های زنان چسبندگی رحم است. این عارضه می تواند در داخل و یا خارج از لگن بروز پیدا کند. در برخی از مواقع ممکن است مشکلات متعددی را نیز برای بانوان ایجاد نماید، که در این صورت بهتر است هرچه سریع تر برای تشخیص و درمان به موقع اقدام شود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با هر آنچه نیاز است در رابطه با چسبندگی رحم بدانید، به طور کامل آشنا کنیم.

چسبندگی رحم چیست؟

<!-- wp:heading -->
<h2><strong>چسبندگی رحم چیست؟</strong></h2>
<!-- /wp:heading -->

<!-- wp:paragraph -->
<p>رحم از مهم ترین اندام های داخلی زنانه است، که نقش بسیار مهمی در باروری بانوان ایفا می نماید. زمانی که مخاط درونی این اندام از بین برود، به مرور زمان دیواره های رحم به یکدیگر نزدیک می شوند و اصطلاحا چسبندگی ایجاد می نمایند. میزان و شدت این چسبندگی نقش بسیار زیادی در بروز عوارض ناشی از آن دارد. زیرا چسبندگی های رحمی می توانند در بخش کوچکی از رحم و یا قسمت بزرگی از آن بروز پیدا کنند.</p>
<!-- /wp:paragraph -->

دلایل بروز چسبندگی رحم

دلایل مختلفی وجود دارند که منجر به بروز چسبندگی رحم می شوند. شناخت این دلایل می تواند به بانوان کمک کند تا از بروز چسبندگی های رحمی پیشگیری نمایند و همچنین به موقع برای درمان آن اقدام کنند. از مهم ترین دلایلی که باعث ایجاد این عارضه می شوند، می توان به موارد زیر اشاره داشت.

• داشتن خونریزی غیرطبیعی و شدید بعد از زایمان
  • وجود جای زخم ناشی از جراحی
  • انجام پرتودرمانی
  • عدم دفع جفت پس از زایمان
  • وجود عفونت در اندام های زنانه
  • زخم های ناشی از زایمان سزارین

علائم وجود چسبندگی های رحمی

نکته قابل توجه در رابطه با چسبندگی رحم تشخیص به موقع این عارضه است. علائم چسبندگی های رحمی در افراد مختلف به شکل های گوناگونی بروز پیدا می کنند. به همین دلیل برخی از افراد ممکن است هیچ گونه علائمی نداشته باشند. با این وجود نشانه هایی وجود دارند که در صورت بروز آن ها بهتر است برای تشخیص دقیق تر به پزشک مراجعه شود. این علائم عبارتند از:

• قاعدگی های نامنظم از ابتدایی ترین نشانه های انواع عفونت های زنان می باشد.
  • دردهای آزاردهنده در طول رابطه جنسی از دیگر علائم عفونت های زنانه است.
  • وجود جفت تهاجمی نیز می تواند نشان از وجود چسبندگی در رحم بانوان باشد.
  • از دیگر نشانه های این عارضه، سقط نمودن جنین به صورت مکرر است.
  • همچنین بروز آندومتریوز نیز می تواند نشان دهنده چسبندگی رحم باشد.
  • زمانی که بانوان به دلیل نامشخصی دچار ناباروری شده اند نیز بهتر است برای بررسی این مشکل به پزشک مراجعه نمایند.

تشخیص و درمان چسبندگی رحم

همانطور که گفته شد چسبندگی رحم ممکن است در برخی از مواقع بدون علائم باشد. بنابراین فرد می تواند با مراجعه به پزشک به بررسی دقیق تر رحم پرداخته و از سلامت آن مطمئن شود. معمولا پزشک زنان برای تشخیص چسبندگی های رحمی از سونوگرافی ترانس واژینال، هیستروسکوپی و یا لاپاراسکوپی استفاده می نماید. بهترین روش های درمان این عارضه نیز لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی می باشند. که می توانند به درمان ناباروری ناشی از این مشکل نیز کمک نمایند. از آنجایی که چسبندگی در رحم می تواند منجر به کاهش قدرت باروری در بانوان شده و احتمال سقط مکرر جنین را افزایش دهد، درمان به موقع آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

با این وجود پیشگیری از بروز چسبندگی رحم بهترین و موثرترین راه برای درمان و کاهش عوارض ناشی از این عارضه است. بهترین و موثرترین روش برای پیشگیری از بروز این مشکل، مراجعه به پزشک برای انجام چکاپ های زنانه است. این چکاپ ها می توانند از بروز هرگونه عفونت زنان و یا تشدید آن ها جلوگیری نمایند. از آنجایی که چسبندگی رحم نوعی عفونت زنانه است، انجام چکاپ های سالانه نقش بسیار موثری در پیشگیری از بروز آن دارند.

نکته: فراموش نکنید که عدم توجه به چسبندگی رحم و درمان به موقع آن، می تواند عوارض نگران کننده ای را به همراه داشته باشد. مهم ترین و شایع ترین عوارض ناشی از این عارضه عبارتند از:

• افزایش احتمال سقط نمودن جنین به صورت مکرر
  • بروز قاعدگی های دردناک و غیرطبیعی
  • یائسگی زودرس و قطع کامل قاعدگی
  • محدودیت در رشد جنین در طول بارداری
  • ناباروری و یا کاهش احتمال بارداری
  • بروز دردهای شدید لگنی
  • ایجاد اختلال در حاملگی و لانه گزینی جنین

نکات قابل توجه در رابطه با چسبندگی های رحمی

• چسبندگی رحم انواع مختلفی دارد که با توجه به آن ها می توان عوارض احتمالی ناشی از آن را ارزیابی نمود. به طور کلی چسبندگی های رحمی را می توان به سه نوع خفیف، متوسط و شدید دسته بندی کرد. در نوع خفیف کمتر از یک سوم رحم دچار چسبندگی می شود. در نوع متوسط نیز ممکن است حدود دو سوم رحم دچار چسبندگی شده و منجر به کاهش خونریزی های قاعدگی شود. خطرناک ترین نوع چسبندگی رحم، نوع شدید آن است که منجر به بروز چسبندگی در تمامی قسمت های رحم می شود. در صورت بروز این نوع چسبندگی معمولا چرخه قاعدگی به طور کامل متوقف می شود.
  • وجود برخی از بیماری ها نیز می توانند موجب بروز چسبندگی رحم شوند و آن را تشدید نمایند. به همین دلیل بانوانی که به بیماری های زیر دچار هستند، بیشتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
  • افرادی که دچار آندومتریوز هستند.
  • کسانی که دچار عفونت های ناشی از سل می باشند.
  • افرادی که آپاندیسیت هستند.
  • بانوانی که در قسمت شکم جراحی انجام داده اند.
  • یکی از رایج ترین سوالاتی که در رابطه با چسبندگی رحم پرسیده می شود این است که آیا چسبندگی می تواند روند بارداری را با مشکل روبرو نماید. همانطور که گفته شد این عارضه می تواند منجر به ناباروری شود. اما در مواقعی که چسبندگی کاملا رحم را پوشش داده باشد، این اتفاق می افتد. در صورتی که چسبندگی خفیف باشد ممکن است فرد باردار شود. با این وجود مشکل چسبندگی می تواند احتمال بارداری را تا 30 درصد کاهش دهد. همچنین احتمال سقط جنین در طول بارداری را نیز افزایش می دهد.