دکتر فرزانه درویش زاده / جراحی زیبایی زنان / خطرات کیست بارتولن برای بانوان

خطرات کیست بارتولن برای بانوان

کیست بارتولن به دلیل انسداد غده بارتولن در دهانه واژن ایجاد می‌شود. این توده منجر به تحریک و احساس درد در هنگام راه رفتن، نشستن و یا در زمان رابطه جنسی می‌شود این کیست به مرور زمان برطرف می‌شود اما در صورت عفونی شدن احتیاج به مداخلات پزشکی دارد. در ادامه‌ی این مقاله به ارائه‌ی توضیحاتی پیرامون این کیست می‌پردازیم.

علت ایجاد کیست بارتولن

کیست بارتولن نوعی کیست واژن است که در دو طرف لابیا (لبه‌های واژن) و در نزدیکی دهانه واژن ایجاد می‌شود. علت نامگذاری آن با توجه به غدد بارتولن انتخاب شده است. غدد بارتولن دو غده کوچک در واژن هستند که منجر به تولید مایع مخاطی روان کننده می‌شود.

زمانی که دهانه‌ی یکی از این غدد دچار انسداد شود موجب تشکیل موکوس و توده می‌شود که به نام کیست بارتولن معروف است. معمولاً فقط یکی از این دو غده دچار انسداد می‌شود، در اکثر موارد این کیست‌ها کوچک بوده و هیچ گونه درد و ناراحتی برای بیمار ایجاد نمی‌نماید اما در صورت عفونی شدن منجر به تشکیل آبسه و درد می‌شود.

علائم کیست بارتولن

این کیست به صورت برجسنگی‌های زیر پوست روی لب‌های واژن (لابیا) ایجاد می‌شود و همان طور که پیشتر گفتیم در اکثر موارد هیچ گونه علامتی ایجاد نمی‌کند اما در صورت بروز عفونت قرمز، حساس و متورم می‌شود، سایر علائم آن عبارت است از:

• تب و لرز
  • ترشح مایع از کیست: این کیست می‌تواند مملو از چرک، مخاط، باکتری، خون و یا مایعات دیگر باشد. رنگ آن زرد روشن تا قهوه‌ای یا قرمز می‌تواند تغییر نماید. در صورت پاره شده کیست ممکن است بوی نامطبوعی ایجاد نماید بنابراین رعایت بهداشت ناحیه تناسلی در طی این دوره بسیار مهم می‌باشد.
  • تغییر اندازه و بزرگ شدن کیست: اندازه‌ی آن می‌تواند اندازه‌ی یک نخود کوچک باشد یا اینکه اندازه‌ی یک توپ گلف بزرگ باشد.

با وجود کیست بارتولن واژن ممکن است یک طرف واژن بزرگتر دیده شدو و تقارن این ناحیه از بین برود.

چه افرادی در معرض خطر کیست بارتولن هستند؟

• حدود 2 درصد از خانم‌های در یک دوره از زندگی ممکن است به این کیست دچار شوند.
  • در افرادی که در سن باروری قرار دارند بیشتر دیده می‌شود.
  • پس از یائسگی احتمال تشکیل کیست بارتولن کاهش می‌یابد.

قابلیت انتقال کیست بارتولن چقدر است؟

اکثر کیست‌های بارتولن عفونی نیستند و از طریق تماس پوستی منتقل نمی‌شوند اما برخی از بیماری‌های منتقله از راه تماس جنسی می‌تواند منجر به ایجاد کیست بارتولن شود.

تشخیص کیست بارتولن

طی معاینه‌ی فیزیکی، پزشک به بررسی اندازه‌ی کیست و بررسی‌ نشانه‌های عفونی شدن آن می‌پردازد. در صورت وجود ترشح از کیست، ممکن است نمونه‌های جهت بررسی عفونت‌های منتقله از راه تماس جنسی تهیه نماید.

در صورتی که بیمار بالای 40 سال داشته باشد، بیوپسی و بررسی سلولی زیر میکروسکوپ به منظور تشخیص سرطان ممکن است انجام شود. سرطانی بودن کیست بارتولن نادر می‌باشد اما در افراد بالای 60 سال گاهی دیده می‌شود.

درمان کیست بارتولن

کیست بارتولن با توجه به علائمی که ایجاد می‌نماید راهکارهای درمانی متفاوتی دارد که عبارت است از:

• اگر کیست کوچک و بدون درد باشد احتیاجی به هیچ گونه درمانی ندارد
  • دارودرمانی: مصرف آنتی بیوتیک در صورت عفونی بودن کیست تحت نظر پزشک متخصص
  • در صورت رشد کیست و عفونی شدن آن، درمان جراحی جهت تخلیه آن توصیه می‌شود.

درمان‌های خانگی کیست بارتولن

• حمام آب گرم: نشستن در وان آب گرم چند بار در روز می‌تواند منجر به ترکیدن و تخلیه خود به خودی کیست عفونی شود.
  • مصرف داروهای مسکن جهت التیام درد و ناراحتی می‌تواند مفید باشد.

توصیه می‌شود هرگونه درمانی حتی درمان‌هایی که در خانه قابل انجام است تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

هرگز سعی نکنید که با وارد کردن اجسام خارجی یا فشار دادن کیست آن را پاره کنید، این امر منجر به گسترش عفونت و طولانی شدن دوره‌ی درمان می‌شود.

مدت زمان ماندگاری کیست بارتولن

زمان ناپدید شدن کیست بارتولن به اندازه‌ و همچنین عفونی بودن آن بستگی دارد. به طور معمول در اکثر موارد کیست‌ها طی چند هفته از بین می‌روند اما جهت اطلاع از زمان بهبودی باید تحت معاینه‌ی پزشک قرار بگیرید.

پیشگیری از کیست بارتولن

با توجه به اینکه علت اصلی بروز این کیست مشخص نمی‌باشد نمی‌توان راهکاری جهت جلوگیری از ایجاد آن ارائه نمود اما پزشکان بیان می‌کنند که استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های منتقله از راه تماس جنسی که یکی از دلایل تشکیل کیست بارتولن است جلوگیری نماید.