دکتر فرزانه درویش زاده / درمان ناباروری / بهترین روش درمان ناباروری چیست؟

بهترین روش درمان ناباروری چیست؟

برای درمان ناباروری روش های بسیار مختلفی وجود دارد که هرکدام از آنها با توجه به شرایط افراد مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از روش های درمان نازایی که به صورت ایمن، کم تهاجمی و کاملا ساده انجام می شود iui است.
در این روش با قرار دادن مستقیم اسپرم با استفاده ازکاتتر خاصی درون رحم زن ناباروری را درمان می کنند.
اسپرم مورد استفاده می تواند اسپرم همسر و یا اسپرم اهدا شده باشد.

به خاطر داشته باشید اگر می خواهید برای ناباروری از روش IUI استفاده کنید، باید به پزشک متخصص زنان و نازایی مراجعه کنید
تا همه جوانب درمان برای شما در نظر گرفته شود.

چه کسانی کاندید درمان با iui هستند؟

در صورتی که یکی از شرایط زیر را داشته باشید کاندید مناسبی برای درمان به روش iui هستید:

• در حالی که قادر به داشتن رابطه جنسی واژینال به عنوان مثال، به دلیل ناتوانی جسمی یا مشکل روان تنی قادر به برقراری رابطه جنسی نباشید. به این
معنی که شما به کمک ویژه‌ای نیاز دارید.

• اگر بیماری خاص داشته باشید، یعنی شما برای باردار شدن به کمک نیاز دارید. به عنوان مثال، اگر 1 نفر از شما مبتلا به HIV
است و داشتن رابطه جنسی بدون محافظت، ایمن نیست.

• در حالی که تعداد اسپرم مرد کم باشد، یا کم تحرک باشد
• در صورتی که علت ناباروری مشخص نباشد می توانید از این روش استفاده کنید
• اگر در زن عفونت لگن وجود داشته باشد
• در صورت وجود آندومترویوز شدید نیز این روش توصیه می شود
موارد گفته شده تنها چند مورد از شرایطی است که می توانید برای درمان از روش iui استفاده کنید.

روش انجام آی یو آی

نحوه انجام iui

یکی از روش های درمان نازایی است ک به صورت خیلی ساده انجام می شود. این روش نیازی به عمل یا بیهوشی ندارد. در این روش
اسپرم همسر و یا اسپرم اهدایی تهیه می شود و بعد از شستشو با استفاده از کاتتر خاصی در داخل رحم زن قرار می گیرد. قبل از انجام این عمل، پزشک
متخصص به شما داروهایی را می دهد تا تخمک گذاری را تحریک کند. در صورتی که اسپرم همسر شرایط مناسبی را داشته باشد
برای لقاح با تخمک از آن استفاده می شود. در غیر اینصورت این روش با اسپرم اهدایی انجام می شود.

انجام IUI از طریق لقاح تخمک با اسپرم همسر

در روزی که قرار بر انجام IUI است از همسر تقاضا می شود که نمونه اسپرم خود را در ظرف مخصوص قرار دهد. نمونه اسپرم در
کلینیک توسط متخصصین فیلتر و خالص سازی می شود تا سالم ترین اسپرم باقی بماند.
سپس اسپرم سالم فیلتر شده را با استفاده از وسیله مخصوص به درون رحم انتقال می دهند. این فرایند قاعدتا نباید درد داشته
باشد اما تجربه نشان داده است که ممکن است خانم ها درد کمی را احساس کنند.
کل زمان مصرف شده برای این کار 10 تا 12 دقیقه است و زن و شوهر می توانند همان روز به روال عادی زندگی خود برگردند.

انجام IUI از طریق لقاح تخمک با اسپرم اهدا شده

اسپرم اهدا شده برای انجام IUI در کلینیک های معتبر در دمای خیلی پایین فریز خواهد شد. این اسپرم ها برای بررسی ها لازم مانند
عفونت و بیماری های مختلف آزمایش می شوند.
به خاطر داشته باشید عفونت هایی وجود دارد که ممکن است طول بکشد تا خود را نشان دهد به همین جهت متخصصین اسپرم
اهدا شده را 6 یا 7 ماه فریز خواهند کرد تا عفونت هایی مانند HIV قابل تشخیص شوند.
اسپرم حتما دارای مجوز فریز شدن از طرف بانک اسپرم می باشد. در غیر اینصورت این درمان انجام نخواهد شد.
برای استفاده از اسپرم اهدا شده نیاز است که زن و شوهر قبل از آن مشاوره شوند و همه جوانب آن را در نظر بگیرند.
همه این فرایند ها حتما توسط کلینیک ها و متخصصین مجرب و معتبر باید انجام شود.
( البته استفاده از اسپرم اهدایی در ایران فقط با اجازه از دفتر مراجع و در مواردی که شوهر اسپرمی ندارد قانونی است )

تعیین زمان دقیق باروری با IUI

احتمال دارد که زمان انجام IUI به صورت طبیعی با توجه به فرایند های فیزیولوژیکی انجام شود یا به طور مصنوعی این زمان را
ایجاد کنند.
بهترین زمان برای انجام درمان IUI، بعد از تولید تخمک است. تعیین زمان تخمک گذاری در طول چرخه قاعدگی عموما روز 13 تا 15
چرخه قاعدگی است.
در صورت منظم نبودن چرخه قاعدگی روش های دیگری برای تعیین دقیق روز تخمک گذاری به کار برده می شود.
در این حالت ممکن است از کیت پیش بینی تخمک گذاری برای تعیین دقیق تاریخ تخمک گذاری استفاده شود. این کیت تولید
هورمون در زمان تخمک گذاری در چرخه قاعدگی را با استفاده از نمونه ادرار یا ترشحات تشخیص می دهد.
آزمایش خون نیز روش دیگری برای تعیین تخمک گذاری می باشد.
استفاده از داروهای مخصوص برای تولید تخمک نیز روش دیگری می باشد. به این طریق که مراحل تولید و بالغ شدن تخمک از طریق سونوگرافی واژینال دنبال خواهند شد و به محض بالغ شدن و ایجاد شرایط مناسب IUI را انجام می دهند.

صحبت های بهترین دکتر نازایی درخصوص ناباروری و نازایی

میزان موفقیت درمان ناباروی با IUI

میزان موفقیت این روش برای درمان ناباروری به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها عبارتند از:
• سن و سلامت رحم زن
• تعداد تولید اسپرم و میزان سلامت آن ها در مرد زیرا هر چه تعداد اسپرم بیشتر باشد و سالم باشد میزان اثر بخشی درمان را
افزایش خواهد داد.
• نوع دارو درمانی برای تولید تخمک

در نهایت در صورتی که این روش درمان موفق نبود می توانید آن را چندین بار تکرار کنید و ای از روش های دیگر ناباروی مانند ivf
استفاده کنید.

عوارض درمان ناباروری با IUI

این روش به علت کم تهاجمی بودن، به طور کلی عوارض خاص و خطرناکی نخواهد داشت اما بسته به شرایط فیزیولوژیکی فرد
می تواند متفاوت باشد. عوارض احتمالی عبارتند از:
• احتمال وجود درد خفیف در خانم ها
• احتمال ضعیف ایجاد کیست یا کیست ها در تخمدان در صورت مصرف دارو

• همچنین ممکن است داروهای مورد استفاده برای بارداری عوارضی داشته باشد

نتیجه درمان ناباروری به روش iui

به خاطر داشته باشید بعد از انجام iui، به سرعت به سراغ تست حاملگی نروید ممکن است نتیجه منفی کاذب و یا مثبت کاذب باشد.
در صورتیکه شما از داروهای القاء استفاده کرده باشید ممکن است نتیجه تست بارداریتان مثبت به صورت کاذب باشد.
و همچنین اگر هورمون های بارداری شما در زمانی که تست بارداری را انجام می دهید قابل اندازه گیری نباشد ممکن است تست
بارداری شما منفی به صورت کاذب باشد در حالی که شما باردار شده باشید
پس بهتر است بعد از انجام iui حداقل دو هفته صبر کنید و سپس برای تست بارداری اقدام کنید.

بیست − 2 =