دکتر فرزانه درویش زاده / بیماری های زنان / عفونت‌های رایج زنان و روش درمان آن

عفونت‌های رایج زنان و روش درمان آن

همه افراد باید مواظب سلامتی خود باشند. اما سلامت زنان به عنوان پایه‌های اصلی خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. از اندام‌های مهم بانوان دستگاه تناسلی آنها است که بیماری‌های شایع زیادی را برای بانوان ایجاد می‌کند. یکی از آنها، عفونت‌های رایج زنان یا عفونت‌های واژن است که هر سال تعداد زیادی از خانم‌ها بین 14 تا 49 سالگی به آن دچار می‌شوند. بسیاری از این عفونت‌ها قابل پیشگیری هستند.

عفونت واژن چیست؟

در واژن سالم هر فرد، باکتری و مخمرهایی وجود دارد که باعث عفونت نمی‌شود. در صورت عدم رعایت بهداشت و تغییر تعادل طبیعی باکتری‌ها، این عفونت در واژن فرد ایجاد می‌شود. در واقع عفونت واژن یک نوع التهاب است که توسط عوامل میکروبی یا قارچی در ناحیه تناسلی بانوان بوجود می‌آید و درد زیر شکم، خارش، ترشح و بوی بد را به همراه دارد. در این صورت فرد باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کند.

عفونت واژن

پیشگیری از عفونت واژن

با انجام دان یا ندادن بعضی از کارها می‌توان احتمال ابتلا به عفونت واژن را کم کرد.

• استفاده از لباس زیر نخی
  • عدم استفاده از لباس زیر تنگ
  • استفاده نکردن از دوش واژن
  • عدم استفاده از نواربهداشتی معطر
  • استفاده از داروها یا ماست پروبیوتیک
  • عدم برقراری رابطه جنسی پرخطر
  • عدم استفاده سرخود از آنتی‌بیوتیک
  • استفاده از کاندوم‌های جنس لاتکس
  • انجام چکاپ سالانه و انجام دادن تست پاپ اسمیر
  • تمیز و خشک نگه‌داشتن ناحیه تناسلی

انواع عفونت واژن

عفونت های واژن انواع مختلفی دارد:

از عفونت‌هایی آزاردهنده و شایع که هر زن در طول زندگی خود، حداقل دو بار دچار آن شده است، عفونت قارچی یا کاندیدیازیس واژینال است. در اولین رابطه جنسی، احتمال مبتلا شدن به عفونت قارچی وجود دارد. واژن هر فرد دارای سلول قارچی مفید از جمله، کاندیدا و باکتری است. همچنین برای جلوگیری از رشد قارچ بعضی از باکتری‌هایی مانند لاکتوباسیلوس هم در واژن وجود دارد. هنگامی که تعادل آن‌ها بهم بخورد، رشد سلول‌های قارچی زیاد می‌شود و تورم، سوزش و خارش را ایجاد می‌کنند.

در عفونت باکتریایی یا واژینوز باکتریال، باکتری‌ها بیشتر از حالت طبیعی رشد می‌کنند. معمولا زنانی که دچار این عفونت می‌شوند هیچ‌گونه علامت و نشانه‌ای ندارند. این عارضه بیشتر در خانم‌های سنین باروری ایجاد می‌شود. در صورت عدم درمان عفونت رحمی، سزارین یا سقط، آندومتریت پس از زایمان طبیعی و التهاب لگن واژینوز باکتریال بوجود می‌آید.

این عفونت زنان یک بیماری شایع مقاربتی قابل درمان است که منشا انگلی دارد. انسان تنها میزبان شناخته‌شده این انگل است. دوره نهفتگی این انگل بین 4 تا 28 روز است. شروع این عفونت، مجاری ادرار و سپس واژن است. در صورت عدم درمان این عفونت، احتمال ابتلا به HIV افزایش می‌یابد.

علائم عفونت واژن

از علائم شایع عفونت واژن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• علائم عفونت قارچی

سوزش و خارش اطراف واژن، سوزش هنگام ادرار کردن، ترشحات سفید رنگ پنیری مانند، التهاب و قرمزی در ناحیه خارجی آلت تناسلی

• علائم عفونت باکتریایی

معمولا زنان مبتلا به این عفونت نشانه و علامتی ندارند. ولی از علائم آن می‌توان به بوی بد واژن بعد از رابطه جنسی، ترشح سفید مایل به خاکستری، گاهی سوزش و خارش اشاره کرد.

• علائم تریکومونیازیس

ترشحات زرد مایل به سبز و کف مانند، بوی بد واژن، خارش

دلایل عفونت واژن

بعضی از فاکتورها احتمال ابتلا به عفونت‌های رایج زنان را بیشتر می‌کند. فاکتورهایی مانند: دیابت پیشرفته، استفاده از IUD و دستگاه‌های داخل رحمی، دوش واژینال، تغییرات هورمونی که بر اثر یائگی و بارداری ایجاد می‌شود، استفاده از اسپرم‌کش برای جلوگیری از بارداری، مصرف استروئیدها، داشتن شریک‌های جنسی متعدد، استفاده از اسپری‌های واژنی.

نحوه تشخیص عفونت واژن

نحوه تشخیص عفونت‌های رایج زنان بسیار ساده است. پزشک سوال‌هایی در مورد اینکه قبلا به این عفونت‌ها دچار شده‌اید یا نه، می‌پرسد. سپس به معاینه لگن، دیواره‌های واژن و رحم می‌پردازد. ترشحات خروجی واژن را بررسی می‌کند. اگر بصورت مکرر به این عفونت‌ها مبتلا می‌شوید، ممکن است سلول‌هایی از دیواره و دهانه واژن شما جمع‌آوری و آنها را به آزمایشگاه بفرستد.

آپارات

درمان عفونت واژن

برای درمان عفونت واژن باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا ابتدا نوع عفونت را تشخیص و متناسب با آن درمان صورت گیرد. از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید. تا حد امکان ناحیه تناسلی را تمیز و خشک نگه دارید. از صابون‌های قوی و معطر و محصولات موضعی غیرضروری هم استفاده نکنید.

• درمان عفونت قارچی: بهترین گزینه شیاف میکونازول، کلوتریمازول یا تیوکونازول است. همچنین ممکن است داروی فلوکونازول که یک داروی ضد قارچ خوراکی است تجویز شود.
  • درمان عفونت باکتریال: برای بهبود این عفونت از پماد کلیندامایسین، ژل مترونیدازول و قرص‌های مترونیدازول، فلاژیل استفاده می‌شود. همچنین در کنار آن معمولا قرص سفیکسم و آزیترومایسین هم قابل تجویز است.
  • عفونت تریکومونیازیس: بهترین گزینه‌ای که پزشک برای بیمار تجویز می‌کند، قرص مترونیدازول یا تینیدازول است. تا 7 روز پس از شروع درمان، هیچ نوع رابطه جنسی نداشته باشید و حتما تا انتها داروها را مصرف کنید.
مشاوره آنلاین

عوارض عفونت واژن

عفونت‌های رایج زنان در مراحل اولیه هیچ‌گونه خطری برای بانوان ایجاد نمی‌کنند. در صورتی که درمان این عفونت‌ها انجام نشود، عوارضی را به همراه دارد.

• زایمان زودرس
  • پاره‌‍شدن کیسه آب در زنان باردار