دکتر فرزانه درویش زاده / بارداری و زایمان / واکسیناسیون در بارداری

واکسیناسیون در بارداری

در دوران بارداری مادران ضمن توجه به سلامتی عمومی خود باید به فکر سلامتی جنین هم باشند .به این منظور از مادران خواسته می شود که قبل از بادراری با یک بررسی کلی، خود را از ابتلا به برخی بیماری مصون دارند و این امر تنها در سایه واکسیناسیون های قبل و حین بارداری ممکن می شود.
اگر مادران در حین بارداری به بیماری خاص مبتلا باشند می توانند با پزشک خود مشورت کرده و بهترین راه درمان را انتخاب کنند.
در ادامه به بررسی اهمیت،مزایا و خطرات احتمالی واکسیناسیون در بارداری خواهیم پرداخت .

اگر شما مادر گرامی برای استفاده از برخی واکسن ها بر سر دوراهی هستید، ما خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم:

واکسیناسیون بارداری

واکسن هایی که زدن آن ها در دوران بارداری خطر آفرین است:

اگر بخواهیم واکسن ها را به طور کلی دسته بندی کنیم، می توانیم آن را در سه گروه جای دهیم:
• واکسن های حاوی ویروس زنده
• واکسن های حاوی ویروس کشته شده
• واکسن های حاوی توکسوئید ها
از میان این سه دسته واکسن، واکسن هایی که حاوی ویروس های زنده باشد نظیر: سرخک، سرخجه و آبله مرغان می تواند برای جنین مضر باشد. از این رو استفاده از آن ها در دوران بارداری توصیه نمی شود.
این در حالی است که استفاده از واکسن هایی که حاوی ویروس کشته شده است، برای مادران بلامانع خواهد بود. البته مادران باید توجه داشته باشند برای استفاده از هرگونه واکسن باید با متخصص زنان مشورت کنند.
از جمله واکس های خطر ساز عبارت اند از:

• واکسن هپاتیت A

تا کنون از بی خطر بودن این واکسن اطلاعی به دست نیامده است، لذا به بانوان توصیه می شود از استفاده این واکسن خودداری کرده و در صورت ابتلا به این ویروس با متخصص زنان خود مشورت کنند.

• واکسن سرخک، سرخجه و اوریون

استفاده از واکسن این بیماری ها را تا 3 ماه قبل از بارداری به مادران توصیه می کنند. بانوان باید توجه داشته باشند که در صورت ابتلا به این بیماری ها و استفاه از واکسن آن ها، ممکن است کودک شان را با اختلالات مادرزادی مواجه کنند. بنابراین زمان مناسب استفاده از واکسن این بیماری ها قبل از بارداری خواهد بود.

• واکسن فلج اطفال

استفاده از این واکسن به هیچ عنوان برای مادران باردار توصیه نمی شود.

دکتر فرزانه درویش زاده   ، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی در تهران می باشد که دارای بورد تخصصی لاپاروسکوپی و درمان ناباروری می باشد. ایشان با بهره گیری از روش های نوین تشخیصی و درمانی مجهز مشکلات و مسائل مربوط به زنان ومسائل مربوط در این زمینه می پردازد.شما می توانید برای و تعیین وقت قبلی با شماره تلفن 26703214 تماس حاصل فرمایید و یا به آدرس  اینستــاگـرام  ایشان مراجعه نمایید

واکسن هایی که زدن آن ها در حین بارداری بلامانع است:

• واکسن آنفولانزا:

استفاده از این واکسن برای مادرانی که در فصل سرما باردار می شوند منعی وجود ندارد، لذا بانوان می توانند از ماه مهر تا دی ماه که اوج شیوع این بیماری است از این واکسن استفاده کنند.
این واکسن به دلیل اینکه از ویروس کشته شده ساخته می شود، برای جنین ایجاد خطر نخواهد کرد.
نکته قابل توجه در این است که باور به اینکه استفاده سال گذشته مادران از این واکسن می تواند آن ها را در برابر ویروس سال آینده محفوظ دارد اشتباه است. چراکه ویروس آنفولانزا هر ساله تغییر کرده و واکسنی که همان سال برای آن ساخته می شود مخصوص به همان ویروس است. لذا به مادران توصیه می شود قبل از اینکه این بیماری در فصل سرما شیوع یابد از واکسن آن استفاده کنند.

• واکسن کزاز – دیفتری

استفاده از این واکسن زمانی توصیه می شود که که از آخرین تزریق آن 10 سال گذشته باشد. این واکسن به دلیل اینکه از توکسید ها ساخته می شود، برای مادر و جنین بی خطر خواهد بود.
بهترین زمان تزریق این واکسن در هفته های ۲۸ تا ۳۶بارداری است.

• واکسن هپاتیت B

گاها مبتلایان به ویروس هپاتیت B به دلیل نداشتن علائم مشخص از وجود آن بی اطلاع هستند. از این رو پزشک با توجه به شرایط کاری و محیطی به افراد توصیه می کند تا از این واکسن استفاده کنند. لازم به ذکر است که استفاده از این واکسن نیز برای مادران بلا مانع است.
مادرانی که نمی دانند به این ویروس مبتلا هستند، می توانند از نظر هپاتیت B آزمایش شوند و درصورت لزوم و صلاحدید پزشک واکسن دریافت کنند .

توصیه پایانی

مادران باید توجه داشته باشند که قبل از اقدام به بارداری حتما در زمینه ی واکسیناسیون با پزشک متخصص زنان مشورت نمایند .

***شما می توانید درباره تمام مواردی که به مسائل و مشکلات زنان مربوط می باشد و رفع ابهامات خود با دکتر فرزانه درویش زاده جراح و متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید.

چهار × پنج =

Call Now Buttonتماس با پزشک