تهران، شریعتی، جنب مجتمع پزشکی نگین ظفر، کوچه صادقیان، ساختمان پزشکان پارس، طبقه پنجم

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان، کیسه ای است مملوء از مایع که در تخمدان تشکیل می شود و رشد می کند. تشکیل کیست در تخمدان، اختلال شایعی است و معمولا منجر به بروز علامت و نشانه خاصی نخواهد شد. بسیاری از کیست های تخمدان به طور طبیعی ظاهر و بعد از گذشت چند ماه و بدون نیاز به دنبال کردن اقدامات درمانی برطرف می شوند. تخمدان ها، ارگان های لوبیایی شکلی هستند که جزئی از سیستم تناسلی محسوب می شوند و هر یک از آن ها داخل رحم واقع شده اند. تخمدان ها دو عملکرد اصلی و مهم را بر عهده دارند:

– آزاد کردن تخمک، تقریبا هر 28 روز یک بار که بخشی از سیکل قاعدگی است
– آزاد کردن هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون
کیست تخمدان می تواند یکی از تخمدان ها و یا هر دو را درگیر کند.

علائم و نشانه های کیست تخمدان

کیست تخمدان معمولا منجر به بروز علامت و نشانه خاصی نمی شود، مگر این که بترکد، بزرگ شود و یا خونرسانی به تخمدان ها قطع شود. در چنین شرایطی، شاهد بروز علائم زیر خواهیم بود:

– دردهای لگنی
– درد حین رابطه جنسی
– بروز مشکلاتی در تخلیه روده
– تکرر ادرار
– سیکل قاعدگی سنگین و نامنظم
– نفخ شکم
– مشکلات باروری

توصیه می شود در صورت مشاهده علائم گفته شده، به پزشک مراجعه شود.

انواع کیست تخمدان

– کیست فانکشنال. که به عنوان بخشی از سیکل قاعدگی رشد می کنند و معمولا خطری را به همراه نخواهند داشت.
– کیست پاتولوژیک. که نتیجه رشد غیر طبیعی سلول ها هستند و میزان شیوع این نوع کیست ها بسیار پایین است.

در برخی موارد، اندومتریوز می تواند علت تشکیل کیست تخمدان باشد. در بیشتر موارد، کیست های تخمدانی غیر سرطانی و خوش خیم هستند.
سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز اختلالی است که می تواند منجر به تشکیل تعدادی کیست های کوچک و بی ضرر در تخمدان ها شود.
کیست ها، فولیکول های تخمک کوچکی هستند که در طول تخمک گذاری رشد نمی کنند و به دلیل تغییر سطح هورمون ها ایجاد می شوند.

کیست تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر بهترین متخصص زنان و زایمان مشکوک به وجود کیست در تخمدان شود، اسکن اولتراسوند را تجویز خواهد کرد که در این تست، پروب داخل واژن قرار خواهد گرفت. اگر در تست اول، کیست تخمدان تشخیص داده شود، تست دیگری چند هفته بعد انجام خواهد شد.
در صورتی که نگرانی در خصوص سرطانی شدن کیست وجود داشته باشد، آزمایش خون به منظور بررسی سطح مواد شیمیایی که نشانه ای از سرطان تخمدان هستند، تجویز و انجام خواهد شد. اما توجه داشته باشید که بالا بودن سطح مواد شیمیایی الزاما به معنای ابتلا به سرطان نیست و می تواند به دلیل اندومتریوز، عفونت های لگنی و یا فیبروم باشد.

درمان کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان با توجه به موارد زیر در نظر گرفته می شود:

– اندازه و ظاهر کیست
– میزان و شدت بروز علائم
– این که آیا خانمی در دوران یائسگی است یا خیر

در بیشتر موارد، کیست ها بعد از گذشت چند ماه برطرف می شوند. انجام تست اولتراسوند نیز می تواند به تشخیص قطعی تر این مورد کمک کند.
احتمال بروز سرطان تخمدان در خانم ها بعد از یائسگی بیشتر است. به همین خاطر، انجام تست اولتراسوند و آزمایش خون در این دوران همواره توصیه می شود.
گاهی در صورتی که اندازه کیست بزرگ باشد، جراحی از سوی پزشک جهت خارج کردن کیست تجویز خواهد شد. چرا که کیست های بزرگ می توانند منجر به بروز علائم و یا در برخی موارد تبدیل به سرطان شوند.

دکتر فرزانه درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی در تهران می باشد که دارای بورد تخصصی لاپاروسکوپی و درمان ناباروری می باشد. ایشان با بهره گیری از روش های نوین تشخیصی و درمانی مجهز مشکلات و مسائل مربوط به زنان ومسائل مربوط در این زمینه می پردازد.شما می توانید برای و تعیین وقت قبلی با شماره تلفن 26703214 تماس حاصل فرمایید و یا به آدرس  اینستــاگـرام  ایشان مراجعه نمایید

کیست تخمدان و باروری

بسیاری از بیمارانی که به ما مراجعه می کنند، نگران این مساله هستند که آیا کیست تخمدان می تواند منجر به بروز مشکلات باروری شود یا خیر. در پاسخ باید بگوییم که معمولا کیست های تخمدان مشکلی را برای باروری ایجاد نمی کنند تنها ممکن است فرد دیرتر باردار شود.
در مواردی که نیاز به انجام جراحی باشد، سعی می شود توان باروری تا حد امکان حفظ شود تا فرد در آینده به مشکل برنخورد. بدین معنا که تنها کیست برداشته می شود، بی آن که آسیبی به تخمدان ها وارد شود. در برخی موارد، نیاز است تا هر دو تخمدان برداشته شوند که در چنین شرایطی، به دلیل عدم آزاد شدن تخمک از تخمدان ها دیگر امکان بارداری وجود نخواهد داشت.

نتیجه گیری

در نهایت توصیه می شود حتما در خصوص روش های درمان کیست تخمدان با پزشک مشورت داشته باشید. شما می توانید جهت تشخیص و درمان انواع بیماری های زنان به دکتر فرزانه درویش زاده مراجعه کنید.

1 × چهار =