دکتر فرزانه درویش زاده / بیماری های زنان / یائسگی زودرس چیست و چه علائمی دارد؟

یائسگی زودرس چیست و چه علائمی دارد؟

یائسگی مرحله ای از زندگی است که بانوان دیگر قادر به باروری نیستند. این روند معمولا از سن 45 تا 55 شروع می شود. میانگین سنی متوسط حدود 51 سالگی است. اگر یائسگی قبل از 40 سالگی اتفاق بیفتد، به آن یائسگی زود هنگام گفته می شود. اگر هیچ دلیل پزشکی برای یائسگی زودرس وجود نداشته باشد، به آن نارسایی اولیه تخمدان گفته می شود.

مراحل یائسگی

یائسگی در طی مراحلی اتفاق می افتد که در ادامه در رابطه با آن توضیحاتی را قرار داده ایم:

مرحله پیش از یائسگی یا مرحله گذر

زمانی است که تخمدان ها هورمون های کمتری را تولید می کنند. چرخه های قاعدگی نامنظم می شوند و علائم یائسگی در بیشترین حالت خود است

مرحله یائسگی

12 ماه پس از آخرین پریود وارد مرحله یائسگی می شوید. یعنی اگر در این فاصله دوباره پریود شدید، محاسبه یائسگی را از ابتدا شروع کنید.

پس از یائسگی

12 ماه بعد از آخرین پریود وارد مرحله پس از یائسگی می شوید. در این مرحله علائم یائسگی کمتر می شوند یا کاملا از بین می روند. در خانم ها پس از یائسگی خطر ابتلا به بعضی از بیماری ها مانند پوکی استخوان و بیماری های قلبی افزایش می یابد. مصرف مولتی ویتامین ها، تغذیه سالم خطر ابتلا به این شرایط را کاهش می دهد.

علائم یائسگی و مدت زمان آن

اگر هر یک از علائم زیر را داشتید با پزشک خود مشورت کنید تا اگر از علائم یائسگی زودرس است حتما بررسی شود.

• تغییرات در چرخه قاعدگی (نامنظم شدن، کم یا زیاد شدن مقدار خونریزی)
  • گر گرفتگی (پخش شدن ناگهانی گرما در بدن)
  • عرق کردن یا گرگرفتگی سرد
  • خشکی واژن
  • اختلال در خواب
  • مشکلات ادراری (تکرر ادرار یا بی اختیاری)
  • تغییرات عاطفی (افسردگی، اضطراب و نوسانات خلقی)
  • خشکی پوست، خشکی در اطراف چشم یا خشکی در دهان
  • کاهش میل جنسی
  • ضربان قلب
  • افزایش یا کاهش وزن
  • ریزش یا نازک شدن مو
  • درد در مفاصل و عضلات

علت های یائسگی زودرس

• عوامل احتمالی که باعث یائسگی های زودرس می شوند عبارتند از:
  • استعمال دخانیات
  • عمل جراحی برای برداشتن رحم یا تخمدان ها
  • سابقه یائسگی زودرس در اقوام درجه یک
  • روش های درمانی خاص مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی
  • بیماری های خودایمنی مانند آتریت روماتوئید و تیروئید
  • نقص سیستم ایمنی مانند اچ آی وی و ایدز
  • داشتن عفونت های خاص مانند اوریون

کاهش علائم یائسگی زودرس

جهت کاهش علائم یائسگی به نکات زیر توجه کنید:

• غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D بخورید.

مصرف کلسیم برای جلوگیری از پوکی استخوان و شکستگی لگن بسیار مفید است. لبنیات، سبزیجات سرشار از کلسیم هستند. نور خورشید منبع اصلی ویتامینD  است. اگر در معرض نور خورشید نیستید، از مکمل های ویتامین D استفاده کنید. ماهی، میگو، تخم مرغ و قارچ سرشار از ویتامین D هستند.

• کنترل وزن

به دلیل تغییراتی هورمونی، وزن و چربی دور کمر در حین یائسگی افزایش می یابد. افزایش وزن باعث تشدید علائم یائسگی می شود.

• مصرف میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات علاوه بر تقویت استخوان ها، کم کالری هستند و به کنترل وزن کمک می کنند.

• از خوردن غذاهای تحریک کننده بپرهیزید.

برخی از غذاها و نوشیدنی ها تحریک کننده مانند نوشیدنی های کافئین دار و الکلی، غذاهای تند و شیرین باعث تشدید علائمی چون گرگرفتگی، تعریق شبانه و تغییرات خلق و خو می شوند.

بیشتر بخوانید : بی اختیاری ادرار

• به طور منظم ورزش را در برنامه هفتگی خود قرار دهید.

ورزش باعث بهبود متابولیسم بدن، کاهش اضطراب و خواب بهتر است. علاوه بر آن ورزش منظم ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند سرطان، بیماری ها قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

• غذاهای دارای فیتواستروژن را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

غذاهای غنی از فیتواستروژن عبارتند از سویا، توفو، تمپه، بذر کتان، دانه کتان، دانه کنجد و لوبیا.

• آب به اندازه کافی بنوشید.

نوشیدن 8 الی 12 لیوان در روز باعث کاهش خشکی، کاهش نفخ ناشی از تغییرات هورمونی، افزایش اندک در متابولیسم، کمک به احساس سیری و کاهش وزن می شود.

• مصرف غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات را کاهش دهید.

مصرف غذاهای فرآوری شده باعث افت شدید قند خون می شوند. علاوه بر تحلیل استخوان ها، باعث احتمال ابتلا به افسردگی می شوند.

• استفاده از مکمل ها
  • مصرف غذاهای حاوی پروتئین

با افزایش غضلات تحلیل می روند، مصرف پروتئین از این روند جلوگیری می کند. غذاهای غنی از پروتئین عبارتند از: گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، آجیل و حبوبات

تشخیص یائسگی زودرس

برای تشخیص یائسگی، پزشک برای شما آزمایش خون تجویز می کند. در این آزمایش مواردی مانند بارداری، تیروئید مورد بررسی قرار می گیرند. علائم بیماری تیروئید شبیه یائسگی است. همچنین میزان هورمون استرادیول بررسی می گردد، در صورت سطح آن زیر 30 باشد، ممکن است یکی از نشانه های یائسگی باشد.

هورمون محرک فولیکول (FSH) باعث تولید استروژن در تخمدان ها می شود. هنگامی که تولید استروژن کاهش می یباد، میزان هورمون FSH افزایش می یابد. اگر این مقدار به بیش از 40 mIU/mL برسد، ممکن است یکی از علائم یائسگی باشد.

راه های درمان یائسگی زودرس

پیشگیری همیشه راه حلی بهتر و موثر تر نسبت به درمان است. تحقیقات نشان داده است، تغذیه مناسب کاهش استفاده از کربوهیدرات برای تعویق انداختن یائسگی نقش مهمی دارد.

بطور کلی یائسگی قابل برگشت نیست. این بدین معنی است نمی شود بعد از اتفاق افتادن علائم، از آن جلوگیری کرد. با روش هایی مثل هورمون درمانی، می توان زمان آن را به تاخیر انداخت یا علائم را کاهش داد.

بیشتر بخوانید : افتادگی رحم

هورمون درمانی در یائسگی زودرس

در زمان یائسگی، میزان تولید استروژن کاهش می یابد. کاهش استروژن باعث برخی علائم ناخوشایند مانند گرگرفتی و خشکی واژن می شود. در صورت صلاحدید پزشک برای شما هورمون درمانی را آغاز می کند. این هورمون ها علائم یائسگی را کاهش می دهند. همچنین باعث تقویت استخوان ها و کاهش شکستی در زنان یائسه می شود. برای زنانی که عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم) را انجام نداده اند، در کنار استروژن، پروژسترون هم تجویز می شود. در صورت متعادل نشدن استروژن توسط پروژسترون، خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد.

بارداری پس از یائسگی

اگر دچار یائسگی زودرس شده اید، نگران نباشید هنوز قادر به تجربه حس مادری هستید. می

توانید با استفاده از تخمک های فریز شده خودتان یا تخمک اهدایی برای بارداری به روش IVF اقدام کنید.

1. نسرین

تست