دکتر فرزانه درویش زاده / بیماری های زنان / تاثیری که کرونا بر پریودی می گذارد

تاثیری که کرونا بر پریودی می گذارد

افراد زیادی بعد از تموم شدن کرونا باز هم تاثیر آن را مشاهده می کنند. این بیماری بر چرخه‌های قاعدگی آنها نیز تأثیر گذاشته است. افراد مبتلا به کووید طولانی مدت اغلب علائمی مانند تب، خستگی یا سردرد را برای ماه ‌ها پس از فروکش کردن بیماری، تجربه می‌ کنند. شواهد موجود نشان می دهد که علائم COVID-19 باید حدود 2 هفته پس از شروع علائم ناپدید شوند.

دلیل اینکه چرا بسیاری از افراد همچنان علائم آزار دهنده را تجربه می کنند نامشخص است. با این حال، محققان و پزشکان اکنون شروع به بررسی مکانیسم‌ های ممکن و بهترین راه‌ های مراقبت از افراد مبتلا به کووید طولانی کرده ‌اند.

در رسانه ‌های اجتماعی، بسیاری از افراد مبتلا به کووید طولانی مدت در مورد اینکه چگونه این وضعیت طولانی ‌مدت بیماری بر چرخه‌های قاعدگی آن‌ها تأثیر گذاشته است، صحبت کرده‌ اند و کیفیت زندگی آنها را بیشتر تحت تأثیر قرار داده است.

همچنین نظر دو متخصص پزشکی را در این زمینه آورده ایم. یکی دکتر لیندا فن، استادیار مامایی و دیگری دکتر والیندا نوادیک است. یک متخصص زنان و زایمان در ایالات متحده.

زمانی که مصاحبه ها در اوایل سال 2021 انجام شد، نه واکسن کووید-19 و نه تست خانگی به طور گسترده در دسترس نبود.

پریودهای نامنظم، لخته شدن، افزایش و تشدید علائم

اکثر افرادی که با آنها صحبت کردیم به ما گفتند که از زمانی که به COVID-19 مبتلا شده‌اند، دوره ‌های قاعدگی نامنظم، لخته شدن غیرمعمول خون پریودشان یا تشدید سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را تجربه کرده‌اند.

با این حال، در حالی که هرکسی که با آنها صحبت کردیم تغییراتی را در چرخه قاعدگی خود تجربه کرده بودند، شکل این اختلالات متفاوت بود.

یکی از مشارکت‌کنندگان، گزارش داد که از ماه‌ ها قبل از ابتلای او به کووید-19، قاعدگی ‌های نامنظمی داشته است. وی گفت: من متوجه شدم که چرخه‌های قاعدگی‌ام بلافاصله پس از بیماری کووید-19 تغییر کرد.

یکی از افرادی، که در اواسط دهه 40 زندگی خود است، در ماه مارس علائم کووید-19 را بروز داد اما به آزمایش دسترسی نداشت. او معتقد است که مبتلا به کووید طولانی مدت بوده است که در چرخه قاعدگی او اختلال ایجاد کرده است.

چند نفر دیگر گفتند که نگران مقدار غیرعادی لخته در ترشحات قاعدگی خود یا لخته های غیرعادی بزرگ در خون هستند.

زن دیگری در اواخر 40 سالگی، اظهار کرد که تنها مدتی پس از بیماری اولیه شروع به تجربه این تغییرات در چرخه قاعدگی خود کرده است.

زمان پریودی

در طول حمله اولیه کووید هیچ چیز متفاوتی متوجه نشدم. تا اینکه 3 ماه بعد وقتی برخی علائم ظاهر شدند، متوجه تغییر شدم. من متوجه افزایش لخته ها شدم.

شخص دیگری گفت: دوره‌های من نامنظم‌تر بوده است – از 24 تا 28 روز. 3 ماه اول لخته‌های بزرگی داشتم که برایم بسیار نگران ‌کننده بود و عکس ‌گرفتم و آن را برای پزشک خانواده فرستادم که گفت این طبیعی است.

با این حال، او اضافه کرد: من مطمئن هستم که این برای من عادی نیست. وی همچنین تجربه دیگری از افزایش شدت علائم طولانی مدت کووید در حوالی زمانی که پریود بیان کرد.

در واقع برخی از افراد ممکن است تغییرات موقتی در حجم قاعدگی و طول چرخه قاعدگی به دلیل COVID-19 تجربه کنند.

متداول ‌ترین تغییرات مشاهده ‌شده قاعدگی های سبک‌تر از حد معمول و افزایش طول چرخه قاعدگی بود.

سطح هورمون های جنسی بین افراد مبتلا به کووید-19 و افراد بدون کووید-19 تفاوت معنی داری نداشت.

اکثر افراد 1 تا 2 ماه پس از ابتلا به کووید-19 به الگوهای قاعدگی طبیعی خود بازگشتند.

رحم

آیا دلایل دیگری وجود دارد که ممکن است دوره شما بعد از یک بیماری متفاوت باشد؟

تخمین زده می شود که بی نظمی های قاعدگی بین 5 تا 35.6 درصد افراد دارای قاعدگی بسته به عواملی مانند سن تأثیر بگذارد. این بی نظمی ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

• قاعدگی نامنظم
  • قاعدگی سنگین
  • قاعدگی سبک تر
  • پریود نشدن

بسیاری از شرایط، بیماری ها یا داروها نیز می توانند باعث متفاوت شدن پریود شما شوند. بیایید نگاهی گذرا به برخی از تغییرات بالقوه و علل آنها بیندازیم.

پریودهای نامنظم

پریودهای نامنظم به موقعیت هایی اطلاق می شود که چرخه قاعدگی شما کوتاه تر یا طولانی تر از حد طبیعی است. پریودهای نامنظم به طور کلی (اما نه همیشه) می توانند ناشی از موارد زیر باشند:

• اختلالات اشتها
  • سطوح بالای استرس فیزیکی یا عاطفی
  • ورزش بیش از حد
  • برخی داروها، مانند داروهایی که برای درمان صرع یا شرایط سلامت روان استفاده می شوند

پریود های سنگین

بر اساس گزارش دفتر سلامت زنان، قاعدگی‌های سنگین سالانه حدود 1 نفر از 5 زن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از علل بالقوه عبارتند از:

• مشکلات مربوط به تخمک گذاری
  • فیبروئید رحم
  • پولیپ رحم
  • اندومتریوز