دکتر فرزانه درویش زاده / جراحی زیبایی زنان / عوارض عمل هودکتومی چیست؟

عوارض عمل هودکتومی چیست؟

در طی هودکتومی، بافت اضافی از چین‌ های پوستی که کلیتوریس شما را پوشانده و محافظت می‌کند، جدا می شود. این چین های پوستی هود کلیتورال شما هستند.

کاهش کلاهک کلیتورال نوعی جراحی پلاستیک یا زیبایی است. جراحی پلاستیک به جراحی گفته می شود که بخشی از بدن شما را بازسازی و ترمیم می کند. جراحی زیبایی نوعی جراحی پلاستیک است که باعث تغییر و بهبود ظاهر می شود.

در طی جراحی هودکتومی چه اتفاقی می افتد؟

در برخی افراد، کلاهک کلیتورال بزرگ و دارای بافت اضافی است. کاهش کلاهک کلیتورال این پوست اضافی را از بین می برد.

آیا کاهش کلاهک کلیتورال حساسیت و میل جنسی را افزایش می دهد؟

کاهش کلاهک کلیتورال به خودی خود حساسیت را افزایش نمی دهد. اما این روش بیشتر کلیتوریس شما را که یک ناحیه بسیار حساس است، آشکار می کند. سطح بیشتری از کلیتوریس شما می تواند منجر به افزایش احساس جنسی و برانگیختگی شود.

عوارض عمل هودکتومی

در موارد نادر، جراح شما ممکن است بافت را بیش از حد بردارد.

سایر خطرات کاهش کلاهک کلیتورال عبارتند از:

خونریزی و کبودی

عفونت ها

آسیب عصبی

یک

1) درد بعد از عمل جراحی کاهش کلاهک کلیتورال یا هودکتومی

درد در اطراف یا محل جراحی ممکن است به محض از بین رفتن داروی بیهوشی احساس شود که با داروهای مسکن تجویز شده تسکین می یابد. برای بهبود علائم باید استراحت کنید و از کار کردن خودداری کنید زیرا ممکن است باعث کبودی و درد شدید شود. در صورت داشتن درد بیشتر لطفا در مراجعه به پزشک جراح خود تردید نکنید.

گاهی اوقات ممکن است خارش، سوزش یا التهاب اطراف زخم جراحی را تجربه کنید که در عرض 2 تا 4 هفته کاملاً بهبود می یابد.

2) خونریزی غیرطبیعی بعد از کاهش کلاهک کلیتورال یا هودکتومی

به دلیل استفاده از بخیه جذبی ریز، این امر ممکن است منجر به خطر عوارض بعد از عمل مانند خونریزی از زخم جراحی شود که احتمالاً در اثر راه رفتن یا سایر فعالیت ها ایجاد می شود.

خونریزی غیرطبیعی بعد از جراحی که ممکن است منجر به تشکیل لخته خون شود به ندرت دیده می شود و در کمتر از 1 درصد از جراحی ها رخ می دهد. حداقل 15 یا 10 روز قبل و بعد از جراحی باید از مصرف آسپرین و سایر داروهای ضد انعقاد خودداری شود.

سعی کنید با مراقبت دقیق و عدم فعالیت به روند بهبودی خود کمک کنید.

دو
سه

3) ترشحات غیرطبیعی واژن پس از کاهش کلاهک کلیتورال یا هودکتومی

پس از جراحی، ممکن است ترشحات غیرطبیعی واژن، خارش واژن یا ترشحات شبیه پنیر در نتیجه قارچ های واژن داشته باشید. برای این مسئله احتمالا پزشک قرص یا شیاف آنتی بیوتیک  تجویز خواهد کرد.

4) التهاب یا عفونت پس از کاهش کلاهک کلیتورال یا هودکتومی

پس از جراحی، عفونت زخم ممکن است رخ دهد، زیرا زخم جراحی در ناحیه دهانه واژن دائماً مستعد آلوده شدن به مایعات مجاری واژن، مجاری ادراری و دستگاه گوارش (مدفوع) است.

بیشتر عفونت بعد از جراحی ممکن است برای خانم ‌هایی اتفاق بیفتد که دستورالعمل ‌ها را رعایت نمی‌ کنند، دستورالعمل‌ ها را نادرست دنبال می ‌کنند، بیماری‌های موجود مانند دیابت یا عفونت واژن قبل از جراحی دارند.

التهاب یا عفونت بعد از جراحی ممکن است عوارضی مانند زخم های ناهموار، کلاهک کلیتورال نامتناسب (بسته به ساختار آناتومیکی مادرزادی زن)، تغییر شکل زخم، جای بخیه (اسکار) ایجاد کند که منجر به خونریزی غیرطبیعی از زخم جراحی می شود.

چهار
پنج

5) نتایج نامطلوب پس از کاهش کلاهک کلیتورال

این جراحی محدودیت هایی دارد و نمی تواند نتیجه و رضایت کامل را تضمین کند. این جراحی ممکن است منجر به عدم تقارن صحیح کلاهک کلیتورال بسته به ساختار آناتومیک قبلی کلاهک کلیتورال شما شود.

بسیاری از عوامل دیگر بر نتیجه جراحی و رضایت آنها تأثیر دارند. در صورت عدم رضایت از نتایج یا عوارض، جراحی ثانویه ممکن است انجام شود. در این رابطه، شما و پزشک باید برای حل مشکل با هم صحبت کنید.

روش های کاهش عوارض عمل هودکتومی

کمپرس سرد را روی لباس زیر خود به مدت 20 دقیقه روی ناحیه جراحی شده قرار دهید سپس آن را به مدت 20 دقیقه بردارید و مجددا تکرار کنید.

هنگام دراز کشیدن، قسمت پایین بدن خود را با بالش بلند کنید.

دوش گرفتن را کوتاه نگه دارید و به آرامی ناحیه جراحی شده را خشک کنید.

پس از استفاده از دستشویی  خود را خشک کنید (هرگز با خشونت دستمال نکشید).

آنتی بیوتیک ها و مسکن ها را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

برای جلوگیری از تحریک ناحیه جراحی شده، لباس های گشاد بپوشید.

به مدت چهار تا شش هفته رابطه جنسی نداشته باشید و از تامپون استفاده نکنید.