زخم دهانه رحم چیست؟

سرویسیت التهاب دهانه رحم (انتهای رحم) است.  این عارضه اغلب با ترشحات واژن، خونریزی یا درد در حین رابطه جنسی همراه است، اگرچه ممکن است برخی افراد اصلاً علائمی را تجربه نکنند.  افراد ممکن است به سرویسیت حاد (که معمولاً به دلیل عفونت ایجاد می شود) یا دهانه رحم مزمن (که معمولاً در اثر تحریک ایجاد می شود) عوارضی را تجربه کنند.

زخم دهانه رحم چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

افرادی که چندین شریک جنسی دارند یا رفتارهای جنسی پرخطر دارند در معرض خطر ابتلا به دهانه رحم هستند.  کسانی که سابقه بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی (STDs و STIs) دارند، یا کسانی که شرکای با سابقه بیماری‌های مقاربتی و STI دارند، نیز بیشتر در معرض ابتلا به سرویسیت هستند.  اما تعدد روابط جنسی تنها دلیل ابتلا به دهانه رحم نیست.  این عارضه همچنین می تواند ناشی از تحریک ناشی از تامپون باشد.

زخم دهانه رحم چقدر شایع است؟

زخم دهانه رحم بسیار رایج و متدوال است.  تخمین زده شده است که بیش از نیمی از زنان بالغ یا آنهایی که AFAB (جنسیت زن در بدو تولد به آنها اختصاص داده شده است) در برخی مواقع به سرویسیت مبتلا خواهند شد.

علام زخم دهانه رحم

چگونه متوجه می شوید که زخم دهانه رحم دارید؟

تنها راه مطمئن برای دانستن اینکه آیا زخم دهانه رحم دارید یا خیر، ارزیابی توسط پزشک متخصص زنان است.  علائم زخم دهانه رحم که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

ترشحات غیر طبیعی واژن که ممکن است زرد، سفید یا خاکستری باشد و بوی نامطبوعی داشته باشد.

•  خونریزی خفیف واژینال غیرمنتظره
  •  رابطه جنسی دردناک
  •  تحریک واژن

در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق یا داشتن یک STD در گذشته، به ویژه مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.  همچنین باید توجه داشت که برخی از افراد علائم زخن دهانه رحم را مشاهده نمی کنند.  بنابراین، معاینات منظم زنان ضروری است تا پزشک متخصص زنان شما بتواند هر گونه ناهنجاری را بررسی کند.

علت اصلی زخم دهانه رحم چیست؟

عفونت زنان ، دلیل اصلی ابتلای افراد به سرویسیت حاد است.  زمانی که باکتری وارد رحم می شود، عفونت ممکن است رخ دهد.

علل شایع سرویسیت عفونی عبارتند از:

•  کلامیدیا (تخمین زده شده است که 40٪ موارد سرویسیت مربوط به کلامیدیا است).
  •  سوزاک
  •  تبخال تناسلی (HSV-2)
  •  تریکومونیازیس
  •  مایکوپلاسما تناسلی

علل غیر عفونی زخم دهانه رحم شامل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی است.  این موارد عبارتند از:

•  تحریک شیمیایی ناشی از لاتکس مورد استفاده در کاندوم
  •  واکنش به تامپون
  •  پرتودرمانی یا بیماری های التهابی سیستمیک

چه باکتری هایی باعث التهاب دهانه رحم می شوند؟

اگر باکتری استافیلوکوک یا استرپتوکوک با رحم تماس پیدا کند، زخم دهانه رحم ممکن است ایجاد شود.

زخم دهانه رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

زخم دهانه رحم را می توان در طول یک معاینه کامل لگنی تشخیص داد.  ممکن است پاپ اسمیر نیز انجام شود.  این آزمایش‌ها به پزشک متخصص زنان شما اجازه می‌دهد تا سلول‌های دهانه رحم شما را از نظر ناهنجاری تجزیه و تحلیل کند. همچنین پزشک، نمونه‌ای از ترشحات واژن را برای آزمایش عفونت‌ – مانند سوزاک، کلامیدیا، تریکوموناس و واژینوز باکتریایی بررسی می کند.  در طول ویزیت و معاینه، پزشک متخصص زنلن شما را از نظر موارد زیر بررسی می کند:

•  هر گونه قرمزی روی دهانه رحم
  •  خون روی واژن یا دهانه رحم
  •  التهاب دیواره های واژن

زخم دهانه رحم را چگونه درمان می شود؟

درمان زخم دهانه رحم معمولاً شامل آنتی‌بیوتیک‌ ها برای از بین بردن هر گونه عفونت باکتریایی است که ممکن است باعث این بیماری شود.  افراد زیر 25 سال یا افرادی که رفتارهای پرخطر دارند، حتی اگر باکتری شناسایی نشود، ممکن است با آنتی بیوتیک درمان شوند.  (تشخیص برخی از باکتری ها دشوار است اما ممکن است همچنان وجود داشته باشند.)

آنتی بیوتیک ها در اکثر موارد سرویسیت را با موفقیت درمان می کنند.

سوالات متداول زخم دهانه رحم