دکتر فرزانه درویش زاده / بیماری های زنان / لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

در لاپاراسکوپی رحم و تخمدان، پزشک با استفاده از ابزاری به نام لاپاراسکوپ به بررسی ارگان های تناسلی می پردازد. لاپاراسکوپ، ابزاری است طویل و باریک به همراه دوربین متصل به آن که تصاویری از ارگان های تناسلی را در اختیار پزشک قرار می دهد.

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان، روش کم تهاجمی است، آن هم به این دلیل که با ایجاد برش های کوچکی انجام می شود. به همین خاطر، دوره نقاهت بسیار کوتاه و عوارض بسیار کمی را به  همراه خواهد داشت. لاپاراسکوپ از طریق برشی بر روی دیواره شکمی وارد می شود. تصاویر گرفته شده توسط دوربین متصل به دستگاه، بر روی مانیتور نمایش داده خواهند شد. در این روش، ارگان های تناسلی بدون نیاز به جراحی باز، مورد بررسی قرار خواهند گرفت. امکان گرفتن نمونه و بیوپسی در طول لاپاراسکوپی نیز وجود دارد.

لاپاراسکوپی-رحم-و-تخمدان

اقدامات لازم در لاپاراسکوپی

در طول لاپاراسکوپی، پزشک قادر به انجام اقدامات زیر خواهد بود:

• گرفتن نمونه و بیوپسی
  • بررسی علت بروز هر گونه علائم
  • برداشت بافت اسکار و یا بافت غیر طبیعی مانند اندومتریوز
  • ترمیم و یا برداشت بخشی از تخمدان ها و لوله های فالوپ و یا تمام آن
  • ترمیم و برداشت قسمتی از رحم
  • انجام سایر روش های جراحی، مانند برداشت غدد لنفاوی

دلایل انجام لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

در لاپاراسکوپی، برش های کوچک تری نسبت به جراحی باز زده می شود. بیشتر بیماران بعد از انجام این روش می توانند به منزل برگردند و محدودیتی در انجام کارهای عادی خود نخواهند داشت. به ندرت پیش می آید که بیماران از درد بعد از لاپاراسکوپی شکایت کنند.

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان به منظور تشخیص و یا درمان از سوی پزشک تجویز می شود. از جمله دلایل انجام این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• وجود توده لگنی غیر طبیعی و یا وجود کیست در تخمدان ها
  • سرطان تخمدان و یا رحم، تعیین پخش شدگی سرطان و یا برداشت غدد لنفاوی و بافت های مجاور
  • دردهای لگنی شدید و مزمن
  • بارداری خارج رحمی
  • اندومتریوز
  • مشکلات باروری

آیا لاپاراسکوپی می تواند با خطری همراه باشد؟

برخی عوارض این روش جراحی می تواند: عفونت، خونریزی، آسیب ارگان های اطراف و یا مشکلات تنفسی باشد.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که لاپاراسکوپی، ایمن تر از روش جراحی باز است و به رفع مشکلات موجود کمک می کند.

اقدامات و آمادگی قبل از لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

پیش از انجام لاپاراسکوپی،

• پزشک به بررسی این موضوع می پردازد که آیا بیمار باردار است یا خیر
  • مصرف هر گونه دارو، مکمل های گیاهی و یا ویتامین ها از سوی پزشک بررسی خواهد شد

روز قبل از جراحی:

• از بیمار خواسته می شود مصرف داروهای آسپیرین و ژلوفن را کنار بگذارد. این داروها با رقیق کردن خون، احتمال خونریزی را افزایش می دهند.
  • در خصوص ادامه مصرف داروها تا روز جراحی، با پزشک مشورت داشته باشید.
  • افراد سیگاری، باید استعمال سیگار را کنار بگذارند.
  • فردی از دوستان و نزدیکان باید بیمار را روز جراحی، همراهی کند.

روز جراحی:

• بیمار باید ناشتا باشد و از شب قبل و یا هشت ساعت قبل از جراحی، چیزی نخورد و نیاشامد.
  • در صورتی که دارویی حتما باید مصرف شود، با آب بسیار کم خورده شود.
  • زمان مناسب حضور در بیمارستان و یا کلینیک را از پزشک خود جویا شوید.

روند لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان، روش سرپایی است و نیازی به بستری شدن بیمار در بیمارستان نیست. جهت انجام این روش، برش های کوچکی بر روی شکم و زیر ناف زده و لاپاراسکوپ وارد می شود. گاز کربن دی اکسید نیز از طریق این ابزار وارد می شود تا امکان مشاهده آسان ارگان های تناسلی برای پزشک فراهم شود.

در پایان گاز و ابزارها از بدن خارج و برش ها بخیه زده می شوند. بعد از پایان این مرحله، پانسمانی بر روی بخیه ها گذاشته خواهد شد.

دکتر فرزانه درویش زاده   ، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی در تهران می باشد که دارای بورد تخصصی لاپاروسکوپی و درمان ناباروری می باشد. ایشان با بهره گیری از روش های نوین تشخیصی و درمانی مجهز مشکلات و مسائل مربوط به زنان ومسائل مربوط در این زمینه می پردازد.شما می توانید برای و تعیین وقت قبلی با شماره تلفن 26703214 تماس حاصل فرمایید و یا به آدرس  اینستــاگـرام  ایشان مراجعه نمایید

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

نکته ای که در این جا باید به آن اشاره کنیم این است که طول دوره نقاهت، در هر بیمار متفاوت است و به شرایط جسمانی بستگی دارد. ممکن است برخی افراد بتوانند همان روز کارهای خود را انجام دهند، در حالی که برخی دیگر به استراحت بیشتری نیاز دارند.

ممکن است برخی بیماران به دلیل وارد شدن گاز، کمی احساس ناراحتی در ناحیه شکم داشته باشند که البته موقتی بوده و بعد از گذشت چند روز برطرف خواهد شد.

احتمال بروز علائمی از گردن درد و کتف درد، به دلیل وارد شدن گاز کربن دی اکساید به داخل بدن نیز وجود دارد. اما نکته این است که با جذب گاز، درد نیر برطرف خواهد شد. دراز کشیدن به پهلو می تواند از شدت درد کم کند. بیمار می تواند از داروهای مسکن تجویز شده از سوی پزشک نیز استفاده کند.

بسته به علت انجام جراحی، بیمار می تواند بعد از قطع خونریزی، رابطه جنسی داشته باشد. توصیه می شود در این خصوص حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید. در صورت انجام هیستروسکوپی، بیمار باید برای مدتی از برقرای رابطه خودداری کند. توجه داشته باشید که بلند کردن اجسام سنگین تا سه هفته بعد از جراحی، ممنوع می باشد.

علائم نگران کننده پس از لاپاراسکوپی رحم وتخمدان

بیمار باید در صورت مشاهده علائمی از قبیل:

• خونریزی از واژن
  • تب و عدم بهبود آن
  • دردهای شکمی شدید

به پزشک مراجعه کند.

در پایان این که..

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان، روش ایمن و کم تهاجمی در تشخیص و درمان مشکلات مربوط به ارگان های تناسلی می باشد. در این روش، برش های کوچکی بر روی شکم زده می شود و از جمله مزایای آن می توان به دوره نقاهت بسیار کوتاه، احساس درد کمتر و عوارض پایین اشاره کرد.

ده − هفت =