دکتر فرزانه درویش زاده / جراحی های زنان / همه آنچه که درمورد لاپاراسکوپی رحم باید بدانید

همه آنچه که درمورد لاپاراسکوپی رحم باید بدانید

لاپاراسکوپی یک روش جراحی است که در آن از ابزاری به نام لاپاراسکوپ برای مشاهده درون اندامها استفاده می شود. اغلب از لاپاراسکوپی برای تشخیص اختلالات و بیماری های لگن، رحم و مثانه استفاده می شود اما لاپاراسکوپی  رحم علاوه بر کاربردهای تشخیصی برای جراحی و درمان بیماریها نیز استفاده می شود و معمولا توسط متخصص زنان و یا جراح عمومی انجام می شود.

نحوه انجام لاپاراسکوپی رحم

با استفاده از لاپاراسکوپی می توان درون ناحیه لگن را مشاهده کرد. یک جراح معمولاً در حالی که بیمار تحت بیهوشی عمومی است، لاپاراسکوپی رحم را انجام می دهد. هنگامی که بیهوش هستید، یک لوله کوچک به نام کاتتر یا سوند داخل مثانه قرار داده می شود تا ادرار را جمع کند. از یک سوزن کوچک برای پر کردن شکم  با گاز دی اکسید کربن استفاده می شود. این گاز دیواره شکم را از اندام های شما دور نگه می دارد  تا خطر آسیب را کاهش می دهد و دید بهتری نیز برای جراح فراهم کند.

لاپاراسکوپی روشی است که در آن با استفاده از یک تلسکوپ باریک و سبک داخل بدن را مشاهده و بررسی می کنند. جراح این ابزار را از طریق یک برش کوچک وارد بدن می کند و سپس تصاویر به صفحه منتقل می شوند. این امر به پزشك دید واضحی از اندام ها می دهد. طول این برش های کوچک تقریباً 0.5 اینچ است. در نتیجه، با لاپاراسکوپی نیازی به انجام جراحی باز نیست. جراحی باز اغلب به یک برش بزرگ نیاز دارد. اما لاپاراسکوپی رحم جایگزینی برای جراحی باز شده است و به همین دلیل از لاپاراسکوپی به عنوان جراحی کم تهاجمی یاد می کنند.

لاپاراسکوپی رحم چیست

اینکه بعد از ورود لاپاراسکوپ به اندام چه اتفاقی می افتد بستگی به نوع روش دارد. اگر لاپاراسکوپی برای تشخیص باشد، پزشک ممکن است نگاهی بیندازد و سپس لاپاراسکوپی تمام شود. اما اگر لاپاراسکوپی درمانی و جراحی باشد در صورت نیاز، برش های دیگری نیز ایجاد می شود. ابزارها از طریق این سوراخ ها وارد می شوند. سپس لاپاراسکوپ به عنوان راهنما برای انجام جراحی استفاده می شود. پس از اتمام مراحل، تمام ابزارها از داخل اندام خارج می شوند. برش ها با بخیه بسته می شوند و سپس با بانداژ پانسمان می شود و بیمار به اتاق ریکاوری یا بهبودی منتقل می شود. این عمل نیاز به بیهوشی عمومی دارد  با این حال، در صورت لزوم می توان از روش بی حسی موضعی نیز استفاده کرد.

کاربردهای درمانی لاپاراسکوپی رحم

لاپاراسکوپی تشخیصی می تواند تعیین کند که آیا شما بیماری هایی مانند آندومتریوز یا فیبروم دارید. همچنین می تواند نوعی روش درمانی هم باشد. با استفاده از ابزارهای کوچک، پزشک می تواند انواع جراحی ها را انجام دهد که شامل موارد زیر است:

• هیسترکتومی یا برداشتن رحم
  • برداشتن تخمدان ها
  • برداشتن کیست تخمدان
  • برداشتن فیبروم
  • جلوگیری از جریان خون در فیبروم ها
  • خارج کردن بافت آندومتر، که درمانی برای آندومتریوز است
  • رفع چسبندگی
  • بستن لوله های رحمی برای پیشگیری از بارداری
  • انجام روش برچ Burch برای درمان بی اختیاری
  • درمان افتادگی رحم از طریق واژن

دلایل  انجام عمل لاپاراسکوپی رحم

از لاپاراسکوپی می توان هم برای تشخیص و یا درمان بیماری ها استفاده کرد. یک روش تشخیصی گاهی اوقات می تواند به درمان تبدیل شود. برخی از دلایل لاپاراسکوپی تشخیصی عبارتند از:

• درد غیر قابل توضیح لگن
  • ناباروری غیر قابل توضیح
  • سابقه عفونت لگن

بیماری هایی که ممکن است با استفاده از لاپاراسکوپی رحم تشخیص داده شود شامل موارد زیر است:

• آندومتریوز
  • فیبروئید رحم
  • کیست تخمدان یا تومور
  • حاملگی خارج رحمی
  • آبسه لگن یا چرک
  • چسبندگی لگن یا بافت اسکار دردناک
  • ناباروری
  • بیماری التهابی لگن
  • سرطان های رحم و دستگاه تولید مثل

اقدامات قبل از لاپاراسکوپی رحم

آماده شدن برای لاپاراسکوپی  بستگی به نوع جراحی دارد. ممکن است در ابتدا نیاز به آزمایشات و تصویربرداری داشته باشید. همچنین ممکن است پزشک ناشتا بودن یا انما را برای تخلیه و پاکسازی روده بزرگ تجویز کند.

هر دارویی را که مصرف می کنید قبل از عمل به پزشک خود اطلاع دهید حتی داروها و مکمل های بدون نسخه را باید به پزشک گزارش دهید زیرا ممکن است لازم باشد قبل از عمل، مصرف آنها را قطع کنید.

روشهای پیشرفته در لاپاراسکوپی رحم

از جراحی رباتیک گاهی برای لاپاراسکوپی رحم نیز استفاده می شود. بازوهای رباتیک از دست انسان ثابت ترند و برای انجام بعضی از اقدامات جراحی بهتر عمل می کنند.

میکرولاپاراسکوپی رویکرد جدیدتری است که از دامنه های بسیار کوچکتر استفاده می کند. این روش را می توان با بی حسی موضعی در مطب پزشک نیز انجام داد و نیازی به بیهوشی عمومی نیز نیست.

عوارض و خطرات لاپاراسکوپی

خطرات و عوارض عمل لاپاراسکوپی رحم

تحریک پوست و عفونت مثانه از عوارض شایع روش لاپاراسکوپی است. عوارض جدی تر به ندرت اتفاق می افتند. با این حال، این عوارض عبارتند از:

• آسیب به رگ خونی شکمی، مثانه، روده، رحم و دیگر ساختارهای لگن
  • آسیب عصبی
  • عکس العمل های آلرژیک
  • چسبندگی
  • لخته شدن خون
  • مشکلات ادرار کردن

عوارض گاز co2 بعد از عمل لاپاراسکوپی رحم

گازی که برای پر کردن حفره شکم استفاده می شود نیز در صورت ورود به رگ می تواند عوارضی ایجاد کند.در طی یک عمل جراحی لاپاراسکوپی برای برداشتن رحم، از گاز CO2 برای پر کردن شکم و دور کردن آن از اندام های داخلی استفاده می شود تا دید بهتری به جراح بدهد. حتی اگر CO2 پس از جراحی خارج شود، با این حال مقداری گاز می تواند در دیافراگم گیر کند و ممکن است نفخ و ناراحتی و یا درد را تجربه کنید که به دلیل فشار بر عصب فرنیک می تواند به شانه هم کشیده شود. داروهای ضد درد و کمپرس گرم اغلب برای درمان عوارض گاز توصیه می شود. برای درد شانه از دو کمپرس گرم یکی در جلو و یکی در پشت شانه استفاده کنید.

همچنین برای برطرف کردن درد شانه، برخی از پزشکان توصیه می کنند که به پهلو دراز بکشید و 5-15 دقیقه زانوها را به سمت بالا ببرید. البته ممکن است پس از جراحی رحم یا هیسترکتومی انجام این کار مشکل باشد، بنابراین ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید. دراز کشیدن به پشت در حالی که باسن خود را روی چندین بالش بلند کرده اید نیز می تواند کمک کند.

بیماریهایی که خطر ابتلا به عوارض را در لاپاراسکوپی رحم افزایش می دهد شامل موارد زیر است:

• جراحی قبلی شکم
  • بسیار لاغر بودن
  • آندومتریوز شدید
  • عفونت لگن
  • بیماری مزمن روده

اقدامات بعد از لاپاراسکوپی رحم

لاپاراسکوپی به طور کلی زمان بهبودی کمتری نسبت به جراحی باز دارد. همچنین جای زخم های کوچکتری به جا می گذارد. در دوران نقاهت بعد از لاپاراسکوپی رحم به بدن خود بسیار توجه کنید. هرگونه عارضه جانبی را که تجربه کردید یادداشت کنید و آنها را با پزشک خود در میان بگذارید.

پس از پایان مراحل لاپاراسکوپی رحم، پرستاران علائم حیاتی شما را کنترل می کنند. تا زمان به هوش آمدن در اتاق ریکاوری هستید و تا زمانی که نتوانید به تنهایی ادرار کنید، مرخص نخواهید شد. مشکل در ادرار کردن یکی از عوارض جانبی احتمالی استفاده از سونداژ مثانه است.

زمان بهبودی برای هر بیمار متفاوت است. بستگی به این دارد که چه روشی برای شما انجام شده باشد. ممکن است چند ساعت پس از جراحی مرخص شوید و یا اینکه یک یا چند روز در بیمارستان بمانید.

1 + نوزده =

Call Now Buttonتماس با پزشک