دکتر فرزانه درویش زاده / جراحی زیبایی زنان / مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

سلامت و زیبایی اندام های زنانه برای بانوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا علاوه بر کیفیت رابطه جنسی می تواند در میزان اعتماد به نفس آن ها نیز نقش بسیار موثری داشته باشد. به طور مثال زمانی که لب های واژن یا لابیاها دارای مشکل باشند، می توانند به طور مستقیم کیفیت رابطه زناشویی و همچنین اعتماد به نفس بانوان را کاهش دهند. در این صورت می توان با انجام لابیاپلاستی به رفع این مشکل کمک نمود.

لابیا

به طور کلی افرادی که دارای لابیاهای تیره و یا بد شکل هستند می توانند برای انجام عمل لابیاپلاستی اقدام نمایند. همچنین در صورتی که سایز یکی از لابیاها بزرگ تر از دیگری است، می توان از این روش برای درمان آن استفاده نمود. در برخی از مواقع نیز لابیاها به قدری بزرگ هستند که منجر به عفونت و بوی بد واژن می شوند، در این صورت نیز بهتر است برای درمان آن ها اقدام کرد. البته مراقبت های پس از درمان بسیار حائز اهمیت است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با مراقبت های پس از لابیاپلاستی به طور کامل آشنا کنیم.

اهمیت مراقبت های پس از لابیاپلاستی

عمل لابیاپلاستی را می توان جزو عمل های سرپایی قرار داد. زیرا مدت زمان عمل و میزان خطرات ناشی از آن بسیار کمتر از سایر جراحی های زیبایی است. اما نکته ای که اهمیت این جراحی را مشخص می نماید، مراقبت های پس از آن است. در صورت عدم توجه به نکات مراقبتی پس از عمل ممکن است فرد با مشکلات متعددی روبرو شود. از مهم ترین مشکلاتی که عدم توجه به مراقبت های بعد از لابیاپلاستی ایجاد می نماید، می توان به موارد زیر اشاره نمود.

• احساس درد و ناراحتی بیشتر پس از جراحی
  • افزایش احتمال باز شدن بخیه ها و همچنین عفونت نمودن آن ها
  • متورم و دردناک شدن ناحیه عمل شده
  • خونریزی و ایجاد زخم های عمیق در قسمت لابیاها

مدت زمان دوران نقاهت لابیاپلاستی

از آنجایی که لابیاپلاستی عمل سختی نیست، مدت زمان دوران نقاهت آن نیز کوتاه مدت است. به این منظور که پس از جوش خوردن بخیه ها و ترمیم محل جراحی شده، دوران نقاهت نیز پایان می یابد. اما نکته ای که باید به آن توجه شود، نقش مراقبت های بعد از عمل در تعیین مدت زمان این دوران است. هر چقدر مراقبت های پس از عمل را جدی تر بگیرید، مدت زمان دوران نقاهت نیز کمتر خواهد شد. مصرف به موقع آنتی بیوتیک ها و کرم های موضعی نیز نقش بسیار موثری در تعیین مدت این دوران دارد.

با این وجود اگر پس از لابیاپلاستی با مشکلات غیر طبیعی مانند خونریزی محل جراحی، عفونت، دردهای شدید، تورم و یا کبودی لابیاها مواجه شدید، بهتر است سریع تر به پزشک مراجعه نمایید. پزشک با اقدامات به موقع و سریع می تواند از بروز مشکلات جدی تر برای شما پیشگیری نماید. همچنین مواجهه با سردرد، تهوع، کهیر و عدم تعادل نیز می تواند نگران کننده باشد. بنابراین در صورت مواجه شدن با این مشکلات نیز بهتر است پزشک خود را در جریان قرار دهید.

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

برای دستیابی به نتیجه بهتر و موثرتر از عمل لابیاپلاستی نیاز است تا مراقبت های پس از آن را جدی بگیرید. از مهم ترین مواردی که باید بعد از عمل به آن ها توجه شود، می توان به نکات مراقبتی زیر اشاره نمود.

• تورم لابیاها در روز اول پس از جراحی کاملا طبیعی است. بنابراین می توانید با استفاده از کمپرس سرد به کاهش تورم و التهاب محل جراحی کمک نمایید.
  • بهتر است در روز اول پس از جراحی استراحت مطلق باشید و از انجام هرگونه فعالیت فیزیکی خودداری کنید.
  • در روز دوم نیز می توانید با اسپری نمودن آب سرد روی بخیه ها از تورم و سوزش آن ها هنگام ادرار پیشگیری نمایید.
  • در تمامی شرایط سعی کنید محل جراحی را کاملا تمیز و خشک نگه دارید. این کار علاوه بر کاهش دوران نقاهت، از بروز عفونت و دردهای شدید لابیاها نیز جلوگیری می کند.
  • آنتی بیوتیک ها و مسکن های تجویز شده توسط پزشک را به موقع و کامل مصرف نمایید. این کار از بروز درد و عفونت های پس از جراحی تا میزان بسیار زیادی جلوگیری می نماید.
  • احساس سوزش و خارش پس از لابیاپلاستی کاملا طبیعی است. بنابراین بهتر است از تحریک و خاراندن ناحیه جراحی شده اجتناب کنید.
  • از فشار آوردن به ناحیه جراحی شده به شدت خودداری نمایید. زیرا این کار منجر به تحریک بخیه و زخم ها می شود و آن ها را دچار خونریزی می نماید. بهتر است هنگام دراز کشیدن یک بالش نرم در قسمت جراحی شده قرار دهید.
  • در هفته دوم پس از لابیاپلاستی می توانید پیاده روی را آغاز کنید. اما توجه داشته باشید که هیچ گونه فشار و ضربه ای را متوجه محل جراحی شده نکنید.
  • حداقل تا 4 و حداکثر تا 8 هفته از رابطه جنسی واژینال خودداری نمایید.

نکات قابل توجه پس از انجام لابیاپلاستی

• پس از لابیاپلاستی بهتر است تا اتمام دوران نقاهت از استخر، دریا و وان حمام استفاده نکنید. این کار می تواند احتمال عفونت محل جراحی را به شدت افزایش دهد. بهتر است برای استفاده نمودن از آن ها حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
  • استفاده از تامپون و کاپ های قاعدگی را تا مدت ها فراموش کنید. از نوار بهداشتی استفاده نمایید و پدها را به طور منظم و در فواصل زمانی بسیار کوتاه تعویض کنید.
  • برای شستشوی قسمت جراحی شده می توانید از شامپو بچه و یا دیگر شوینده های توصیه شده توسط پزشک استفاده نمایید.
  • فراموش نکنید که انجام فعالیت های سنگین می تواند روند بهبودی شما را با تاخیر مواجه کند.
  • مصرف مایعات زیاد پس از جراحی به شما کمک می کند تا سریع تر ماده بیهوشی را از بدن خود تخلیه نمایید.
  • بهتر است از غذاهای نرم و ملین استفاده نمایید، تا از بروز یبوست پس از جراحی پیشگیری شود.
  • همچنین پس از استحمام و شستن محل جراحی شده، بهتر است قسمت مورد نظر را با استفاده از سشوار خشک کنید. این کار می تواند از عفونت محل جراحی جلوگیری نماید.

در صورت رعایت تمامی نکات مراقبتی پس از لابیاپلاستی، بعد از پنج هفته به بهبودی خواهید رسید. بنابراین در طول این پنج هفته تمامی نکات مراقبتی را در